Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

Ներդրում, ոչնչացում, ունեզրկում

Ներդրում, ոչնչացում, ունեզրկում
03.02.2015 | 12:03

Զիլե

Եւդոկիոյ գաւառի համանուն գաւառակի գլխաւոր և վաճառաշահ քաղաքն է, Եւդոկիոյ հարաւ արեւմտեան կողմն: Զիլէի դիրքը գեղեցիկ է, կառուցուած կոնաձեւ բլուրի մը վրայ, տուները տարածուած են բլուրին շուրջը:

ՈՒնի 4000 տուն բնակիչ, որ կը բաղկանայ հայ, տաճիկ և գնչու հասարակութիւններէ, կան նաեւ քիչ թուով յոյներ: Հայք 400 տուն են և գնչուք 40-50 տուն:

Հայք և տաճիկք գրեթէ խառն կը բնակին, փողոցները անմաքուր են, տուները տձեւ, հագուստները աղտոտ: Զիլէ իր դիրքով ուրիշ քաղաքներու հետ շատ յարաբերութեան յարմարութիւն ունենալով, վաճառականութիւն լաւ վիճակի մէջ է: Նշանաւոր էր Զիլէ փանայիրին, ուր ամէն տարի դեկտեմբեր ամսուն կու գան ոչ միայն շրջակայներէն, այլ և Հալէպէն, Շամէն, Գաղատիայէն, Կեսարիայէն բազմաթիւ վաճառականներ և մեծ առուտուր կ՛ընեն:

Քաղաքիս մէջ կը գտնուին ասիական գրեթէ ամէն տեսակ արհեստներ. խաղախորդութիւնը տաճկաց ձեռքն է և մեծ շահ կը քաղեն ասկէ, վասն զի շատ տեղեր կը ղրկուին հոս բանուած կաշիներէն: Ծաղկած է նաեւ բամբակէ ճերմակ կտաւ գործելը, որ ընտիր է ու դիմացկուն, շատ տեղեր կը ղրկուին այս կտաւներէն. այսպէս նաեւ մանիսա, այծու մազէ և կանեփէ չուաններ, մեծ ու փոքր տոպրակներ և այլ նիւթեր: Վաճառականութիւնը կեսարացոց ձեռքն է և բնիկները մեծ մասամբ հողատէր են: Գլխաւոր բերքերն են՝ ցորեն, գարի, սիսեռ, ափիոն և սուփ: Միջին հաշուով Զիլէէն տարին 150 հազար լիրայի ապրանք դուրս կը ղրկուի:

Շատ ուխտատեղիներ ունի Զիլէ, որոնց մէկ մասն այժմ թուրքաց ձեռքն է. ժամանակաւ բռնութեամբ քրիստոնեայ բնակիչներէն շատերը թրքանալով, իրենց ուխտատեղիներն ալ թրքացուցած են: Ասոր ապացույց մ’է նաեւ հայոց հին թաղի Ս. Սարգիս եկեղեցին, զոր թուրքերը Դեդե Էօնիւ եվլիա փոխած են այսօր, ուր դեռ հայերը ուխտի կ’երթան:

Տեղւոյս թուրքերը խիստ բռնութեամբ կը վարուին հայոց հետ, և այդ բռնութեան պատճառաւ Զիլէի ամբողջ հայք թուրքերէն կը խօսին:

1895-ի դէպքերուն քաղաքիս հայոց տուները կողոպտուեցան և 200 անձէ աւելի զոհ գացին:

Ընդարձակ դաշտի մը մէջ, բլուրի մը շրջապատը հիմնուած է Զիլէ քաղաքը:

Քաղաքին փողոցները անմաքուր են, տուները տձեւ, և բնակչութեան հագուստ-կապուստը աղտոտ:

Հայերը և թուրքերը գրեթէ խառն կը բնակին և չունին առանձին-առանձին թաղեր:

Զիլէ իր դիրքով ուրիշ քաղաքներու հետ շատ յարաբերութիւն ունենալով, վաճառականութիւնը լաւ վիճակի մէջ էր:

Զիլէ խճուղիով միացած է Թուրխաչի և այս քաղաքին միջոցով Թոգատի, Սըվազի, Ամասիոյ, ինչպէս նաև բոլոր Սեւ ծովու նավահանգիստներուն և Փոքր Ասիոյ ներքին մեծ քաղաքներուն հետ:

Միջին հաշուով Զիլէ 1880-ական թուականներուն վերջերը 150000 ոսկիի արտածութիւն ունէր:

Խաղախորդութիւնը (տապաղ) թուրքերուն ձեռքն է, հայերը զրկեալ են այս արհեստէն:

Ծաղկած էր նաև բամպակէ ճերմակ կտաւ գործելը, որ ընտիր էր ու դիմացկուն: Շատ տեղեր կը ղրկուէին այս կտաւներէն, նոյնպէս նաև մանիսա, այծի մազէ և կանեփէ չուաններ, մեծ ու փոքր ապրանքներ և այլ նիւթեր:

1842-ին Զիլէն կը ներկայացնէ բազմամարդ և վաճառաշահ քաղաք մը, ու 4000 տուն մահմետական և 150 տուն հայ կար: 1878-ին՝ 16688 թուրք և 2012 հայ, 1897-ին՝ քաղաքին ընդհանուր բնակչութիւնը 4500 տուն, որուն 400-ը հայ, 1900-ին՝ հայք 4000 են և կ’զբաղին առեւտուրով, արհեստներով ու երկրագործութեամբ:

1914-ին Զիլէի մէջ 4000 հայ և 10000 թուրք բնակիչ կը հաշուէր:

1914-1918-ի պատերազմէն վերջ 350 տուն հայեր կ’ապրէին Զիլէի մէջ:

Հայերը ինչպէս բոլոր շրջակայից մէջ, նոյնպէս նաև այս շրջանակին մէջ վաղեմի ժամանակներու բնակիչներէն եղած են: Անոնք քաղաքի փառքի օրերուն հոն ստուարացած և կարեւոր դերեր կատարած են, իսկ անկումի օրերուն, անոնք անկէ մեկնած, ցրուած և անհետացած են, վերջը կրկին հոն երեւալու համար:

Զիլէի մէջ հայկական գաղութ մը կար, որ ինչպէս կ’երեւի, կ’զբաղէր նաև գորգագործութեամբ: Հոն պատրաստուած գորգերը այնքան նշանակալի են իրենց առանձնահատկութիւններով, որ քաղաքին գորգերը գորգագիտութեան մէջ Զիլէ անունով կը ճանչցուին իբր ուրոյն տեսակ մը:

Զիլէի հայերը, որ Նիքսարի հայոց պէս թրքախոս էին և իրենց ազգային գլխաւոր հատկանիշը՝ հայ լեզուն կորսնցուցած էին թրքական բռնութեանց հետեւանօք, ունէին գովելի յատկութիւն մը՝ եկեղեցասիրութիւնը, որ զիրենք փրկած էր բոլորովին կորսուելէ: Անոնք սրտանց փարած էին իրենց լուսհաւատքին:

Իսկ հայկական հեշտ բարբառէն պահած են միայն քանի մը բառեր, որոնց մէջ ամէնէն հետաքրքրականն է «աղուոր»-ին տրուած «լաւ» իմաստը: Այսպէս, զիլեցիի մը երբ հարցնես որպիսութիւնը, կը պատասխանէ «աղուոր եմ», որ կը նշանակէ «լաւ եմ»:

Աղքատ չէին, բայց մուրացկանի նման էր իրենց հագուստն և ներքին ու արտաքին երեւոյթը, որպէսզի չցուցնեն թէ բան մը ունին, և այս անոր համար, որ թուրքերը կը խլեն եղեր իրենցմէ՝ եթէ աղէկ բան մը տեսնեն: Այսուամենայնիւ կանանց և աղջկանց ճակատները ոսկեշար էին: Արդարեւ Զիլէի թուրքերը չափէն աւելի մոլեռանդ և անկիրթ են, կատարեալ բարբարոս, նախատանօք կը վարուին հայոց հետ, մարդու տեղ չեն դներ, կը զրկեն, կը խլեն, կը հայհոյեն, կը ծեծեն և հայք խոհեմութիւն կը համարեն կրել և լսել, որպէսզի կարող լինին ապրիլ, եթէ ապրիլ էր այս: Ննջեալը բերած ժամանակ մը քարկոծեն, քահանայն փողոցն անցած ատեն լամուկները երամով ետեւէն կը վազեն աղաղակելով «քեշիշ, օշ, օշ, օշ»: Նոյն օրեր ժամկոչը գիշեր մը չարաչար ծեծեր էին և քիչ մը դիմանալուն համար դանակ քաշեր էին վրան սպաննելու համար, հազիւ խոյս տուած էր:

Վաճառականութիւնը դուրսէն եկած կեսարացիներու ձեռքն էր, մինչ տեղացի հայերը առհասարակ հողատէր էին:

Հայերը կ’զբաղէին ընդհանրապէս արհեստներով, երկրագործութեամբ և վաճառականութեամբ: Շրջականերուն բաղդատմամբ Զիլէ բաւական բանուկ առեւտուր ունէր տեղական բերքերու և այլ ապրանքներու վրայ:

Իսլամ գիւղացիք վերջին ծայր մոլեռանդ էին: Ասոնք 1895 նոյեմբերին Զիլէի մէջ հայերը սոսկալի կոտորածի և աւարառութեան ենթարկեցին:

Զիլէի հայերը մինչեւ այն ատեն շատ լաւ և նախանձելի դիրք ունէին տնտեսական տեսակէտով: Մասնաւորապէս 1870-1890 տարիներու մէջ հայերը իրենց ձեռքն անցուցած էին տեղական բոլոր վաճառականութիւնը, որ գոհացուցիչ շահեր կ’արտադրէր թէ՛ վաճառականին, թէ՛ էսնաֆին և թէ՛ նոյնիսկ հայ արհեստաւորին: Բայց կոտորածը հայոց այս լաւագոյն դիրքը բոլորովին յեղաշրջեց, մեծահարուստ վաճառականները թշուառ և չքաւոր վիճակ ունեցան: Կոտորածը տեղի ունեցած է 1895 նոյեմբեր 16/28-ին: Տեղացի նշանաւոր թուրքերու հրահանգով և կարգադրութեամբ քաղաքացի և գիւղացի ահագին խուժան մը յարձակած է հայոց վրայ, նախճիրներ գործած և հայոց բոլոր ինչքերը (բոլոր խանութները, տուները՝ քիչ բացառութեամբ) և հարստութիւնը կողոպտած և բնակարանները քարուքանդ ըրած է: Հայ նահատակներու թիւն ընդամենը 184 հոգի էր (թուրքերէն բնաւ կորուստ չկայ): Հայերը՝ յանկարծակիի եկած, ոևէ դիմադրութիւն չեն կրցած ընել և ոչխարի պէս ջարդուած են: Նահատակներուն մէջէն հազիւ 30-35-ը 50 տարեկանէն վեր են, մնացեալները ամբողջ 10-50 տարեկան հայ երիտասարդներ էին: Կային նաև 6-10 հայ մանուկներ՝ կէսէն մինչև 10 տարեկան, քանի մը հատ ալ կիներ և աղջիկներ: Ողջ մնացողները գրեթէ առհասարակ արգահատելի վիճակ ունեցան: Թուրք բեռնակիրներ և անոթիներ սկսան վաճառականութիւն ընել շնորհիւ աւարառութեան, մինչ նախկին հայ ունեւորները ալ այդպիսիներուն քով ծառայութեան մտան՝ ապրուստ ճարելու անհրաժեշտ պէտքէն մղուած: Հակառակ այս ամէն յուսահատեցուցիչ հանգամանքներուն, զիլեցի հայը դարձեալ կրցաւ իր ապրուստը ճարել, շնորհիւ իր աշխատասէր ոգւոյն և առևտրական գործունէութեան, ինչ որ Զիլէի հայ հասարակութեան եզական մէկ յատկանիշն էր:

Սամսոն

Սամսոն վայելուչ, կոկիկ և գեղեցիկ քաղաք մ’է Տրապիզոնի կուսակալութեան արեւմտեան կողմը և բանուկ ու վաճառաշահ նաւահանգիստ մը Սեւ ծովու վրայ, ուր ձեւացուցած է փոքր խորշ մը: Քաղաքին մեծ մասը խանութները և վաճառականները կը կազմեն, որոնք ծովեզերքի մինչև խորը կը տարածուին: Ասոնք խիստ մաքուր և գեղեցիկ են բաղդատմամբ գաւառի հրապարակներուն, ուր առհասարակ աղտեղութիւնն ու տգեղութիւնը կը նշմարուին ամէնէն աւելի:

Քաղաքին արեւելեան կողմը կը բնակին յոյները: Իսկ հայոց թաղը կը գտնուի արեւմտեան կողմը՝ զառիթափի մը վրայ, որ քաղաքին ամէնէն օդասուն մասը կը կազմէ: Հարաւային կողմը կը տարածուին ընդարձակ պարտէզներ, զբօսավայրեր և փարոսը, իսկ հիւսիսային կողմը կէս ժամու չափ հեռուէն կը հոսի Մէրտ-Ըրմագը անուն առուակը, որու ջուրերը կը դարձնե Մառանեանի ալիւրի մէկ հսկայ ֆապրիգան, որու համար կ’ըսեն, թէ այս կողմերը իր տեսակին մէջ միակն է:

Սամսոնի հրապարակին գլխաւոր գործառնութիւններն են արմտիքի, ամէն տեսակ բերքերու, մանիֆաթուրայի և խուրտավաթի մեծաքանակ ու փոքրաքանակ վաճառականութիւն, մեծ մասամբ յանձնակատարութիւն, արհեստներ և այլն: Ասոնք իրենց բոլոր գնումները առհասարակ իրենց արտադրավայրերէն կ’ընեն և շատ ապրանքներ Եւրոպա կը ղրկեն:

Սամսոնը 1914-15 թուականներուն առեւտրական և մասամբ արդիւնաբերական կարեւոր քաղաք մըն էր և գործերը հայերու ու յոյներու ձեռքն էին գլխաւորաբար: Թեեւ յոյները համրանքով 2-3 անգամ աւելի էին հայերէն, բայց առեւտրական կարեւոր ճիւղերու մէջ առաջնութիւնը կը պատկանէր վերջիններուն:

Յովհաննէս Կէօվչէնեանը Կիւմիւշեան շոգենաւերուն և «Սուօն» ապահովագրական ընկերութեան ներկայացուցիչն էր:

Յովհաննէս Հէքիմեան և որդիք ֆրանսական «Փաքէ» շոգենաւային ընկերութեան, ֆրանսական «Սիէքլը տ’Ասիւրանս» ապահովագրական ընկերութեան և գերմանական «Վիքթորիա տը Պերլին» կեանքի ապահովագրական ընկերութեան գործակալներն էին: Հէքիմեանները կը զբաղէին նաեւ կղմինտրի, կրաղիւսի, կիրի և այլ նիւթերի ներածումով:

Փիլիպպոս Ստեփանեանը օսմանեան «Մահսուսիէ» շոգենաւային ընկերութեան գործակատարն էր:

Արտասահմանի հետ գործող մեծ վաճառականներ էին Նուրիճան Իփէքեանը, Մուրատիկ Խերեանը, Մաթոս Մաթոսեանը, Յովհաննէս Մաթոսեանը, Միսաք Մըսըրեանը և Վահան Պօղոսեանը: Ասոնք մեծաքանակ ծխախոտի գործով կը զբաղէին:

Ռուբէն Տօնիկեանը մեծաքանակ հաւկիթի վաճառական էր, իսկ Ստեփան Պաղտասարեանը՝ զանազան ապրանքներու:

Արտասահմանէն ներածող և ներքին գաւառներուն հետ գործող մեծ վաճառականներ էին Գէորգ Էքիւզեանը, Նշան Ղազարեանը և Կարապետ Միսարեանը՝ սննդեղէնի, Կարապետ Պալըքճեանը՝ մանածոյի, բամպակեղէնի և բրդեղէնի, Տամլամեան եղբայրները՝ երկաթեղէնի և Տիրատուրեան եղբայրները՝ զանազան տեսակի կաշիներու:

Սամսոնի նորահաստատ սինէման կը պատկանէր հանգուցեալ Պարոյր Արսլանեանին:

Էջի պատասխանատու` Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2019

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ